Beslenmede Dört Yapraklı Yonca Modeli Nedir?

Beslenmede Dört Yapraklı Yonca Modeli Nedir?

Bireyin yaşı, cinsiyeti ve içerisinde bulunduğu fizyolojik duruma göre gereksinimi olan bütün besin öğelerini yeterli miktarda sağlayabilmesi beslenmenin amacıdır. Yeterli beslenme, vücudun yaşamı ve çalışmasını sürdürebilesi için gerekli olan enerjinin sağlanması anlamına gelir. Dengeli beslenme ise, alınan enerjinin yanında bütün besin öğelerini gereksinimi kadar sağlamasıdır. Yeterli ve dengeli beslenme deyimi işte buradan gelmektedir. Doğumdan ölüme kadar sağlığın korunması ve sürdürülmesi için yeterli ve dengeli beslenme şarttır.

Tüm besinlerin bileşiminde farklı miktarlarda olmak üzere ‘ besin öğesi ’ dediğimiz kimyasal bileşikler bulunur. Yapılan tüm çalışmalar insanın büyüme, gelişme ve sağlıklı olarak yaşamını sürdürebilmesi için 50’ den fazla farklı türde besin öğesine gereksinimi olduğunu göstermiştir.

Bu besin öğelerini gruplara ayırırsak;

  • Proteinler: Vücuda enerji sağlar, büyüme, gelişme, yıpranan hücrelerin yenilenmesi için gereklidir, besin öğelerinin vücutta kullanılmasında görev alan enzimlerin ve bazı hormonların yapısını oluşturur.
  • Yağlar: Vücuda enerji sağlar, elzem yağ asidi ve yağda eriyen vitaminler vücuda yağ ile alınır, vücut ısısını korur, midenin boşalmasını geciktirerek – tokluk hissi yaratır.
  • Karbonhidratlar: Vücuda enerji sağlar, su ve elektrolitlerin vücutta tutulmasını sağlar, proteinlerin enerji için kullanılmasını önler.
  • Mineraller: Bazıları vücudun yapıtaşıdır bazılarıda vitaminlerle beraber düzenleyici olarak görev alır.
  • Vitaminler: Bazıları minerallerle beraber düzenleyici olarak etki eder, bazıları da hormonlara benzeyen etkiler gösterir.
  • Su: Besinlerin sindirimi, emilimi, hücrelere taşınması, metabolizma sonucu oluşan zararlı öğelerin atılması, vücut ısısının denetimi, eklemlerin kayganlığının sağlanması ve elektrolitlerin taşınmasını sağlar.

İlk beş grupta farklı özelliklerde ve vücut çalışmasında farklı işlevleri olan değişik türde besin öğeleri vardır. Bu besin öğelerinden bir veya bir kaçının eksik olması bir çok sağlık bozukluğuna neden olur.

Besinlerin bazıları proteinlerin bazıları vitaminlerin zengin kaynağı olabilirken bazı besinlerde birden fazla besin öğesinin kaynağı olabilir. Besinlerin bu içerik farklılıklarından ve benzerliklerinden yararlanılarak 5 besin grubu oluşturulmuştur.

  • Süt ve süt ürünleri grubu
  • Et, tavuk, balık, hindi,yumurta,kurubaklagiller grubu
  • Ekmek, pirinç, bulgur, makarna gibi tahıllar grubu
  • Sebze ve meyveler grubu
  • Yağ, şeker, pekmez vb. grubu

Yeterli ve dengeli beslenmenin sağlanması, sağlığın korunması ve sağlıklı yaşamın devam edebilmesi için öğünlerimizde bu 5 besin grubu yeterli miktarda bulunmalıdır. Tek çeşit beslenme tarzı bir çok besin öğesinden eksik kalınmasına neden olarak çeşitli sağlık sorunlarına zemin hazırlayacaktır. Bu nedenle günlük diyetimizde ve öğünlerimizde 4 yapraklı yonca modelini esas almamız gerekmektedir.


Sizi Arayalım


Yılbaşı gecesinde abartılı yiyecek ve içecek tüketiminde bulunduysak neler yapabiliriz?
Kilo artışı ve aniden soğuyan havaları beraberinde getiren kış mevsiminde nasıl besleneceğinizi biliyor musunuz ?
Galata Tıp Merkezi Beslenme ve Diyet uzmanı Hatice Marangoz Ramazan ayının ardından karşılayacağımız bayramı sağlıklı tercihler yaparak geçirmenizin sağlığınız üzerindeki önemini vurguladı
Diyetisyenimiz Hatice Marangoz'dan yaza nasıl hazırlanmamız gerektiği ile ilgili bir birinden önemli 7 bilgi
Sağlığa olan pek çok faydası nedeniyle su içmenin önemli olduğu her zaman söylenir, ancak bunu ne zaman ve nasıl yapmanız gerektiğini biliyor musunuz?
Yaz ayları yaklaşırken ilk akla gelen şeylerden biri fazla kilolardan kurtulmak oluyor. Ancak kilo verme telaşıyla yapılan yanlış diyetler hem kalıcı bir çözüm vermez hem de ciddi sağlık sorunlarını beraberinde getirebilir.
Kefir, kökeni Kafkaslara dayanan ve ilk kez Türkler tarafından yapılan bir süt grubu içeceği olarak biliniyor. Sütte laktik asit ve etil alkol fermantasyonu gerçekleşmesiyle oluşan kefir, zengin içeriğinden ve bağışıklıktan, hücre yenilenmesine,
Sabah uyandığınızda su içmenin 90 dakika içinde metabolizmayı %24 hızlandırdığı yapılan çalışmalarda kanıtlanmıştır. Güne su ile başlayarak metabolizma hızlanmasına yardımcı olurken aynı zamanda sindirim sisteminizin daha iyi çalışmasına destek olacaktır.
Bağışıklık sisteminizi beslenmenizde yapacağınız değişikliklerle güçlendirin. Bağışıklık sistemi, vücudu hastalıklara karşı koruyan, patojen (bakteri, virüs vb.) ve tümör hücrelerini tanıyıp onları yok eden işleyişlerin tümüdür.
Okul çağı çocukları denilen dönem 6–10 yaş arasıdır. Bu yaş grubu çocuklarda da sağlıklı beslenme ilkeleri esas alınır. Yetişkinler sağlıklı besinleri diyetlerine daha kolay eklerken bu dönemdeki çocuklara sağlıklı besinleri kabul ettirmek zordur.
Gemi adamları oruç tutarken meyve tüketimini kesinlikle atlamamaları gerekmektedir. Yeterli ve dengeli beslenmenin Ramazan Ayında da sürdürülebilmesi için günün oruç tutulmayan bölümünde en az üç öğün tamamlanmalı ve sahur öğünü atlanmamalı.
Galata Tıp Merkezi olarak beslenmenin anne karnından başlayarak yaşam boyu devam ettiğini biliyoruz. Bu yüzden yaşam kalitenizin devamlılığına katkı sağlamak başlıca hedefimizdir. Bu yönde uzman kadromuz çalışmalarıyla size yardımcı olmaya hazırdır.
Hamilelik sonrasında anneler, sağlıklı kilo vermek için yeterli sıvı tüketimine ve yeterli uykuya dikkat edilmesinin yanı sıra düzenli aralıklarla fiziksel aktivitelerini aksatmamaları gerekmektedir. Ayrıca stresten de uzak durmaları önerilmektedir.
Yeterli ve dengeli beslenmenin Ramazan Ayında da sürdürülebilmesi için günün oruç tutulmayan bölümünde en az üç öğünü tamamlamak ve sahur öğününü atlamamak gerekir. Dikkat edilmesi gereken en önemli şey ise sıvı tüketimidir.
Galata Tıp Merkezi Beslenme ve Diyet Kliniği olarak yaz aylarına yaklaşırken bu aylarda ‘Beslenmemizde nelere dikkat etmeliyiz? Hangi besinlerden uzak durmalıyız? Öğünlerimizi nasıl planlamalıyız?’ gibi merak edilen soruları sizler için yanıtladık.
Galata Tıp Merkezi olarak danışanlarımızın gebelik sürecini en iyi şekilde geçirmelerini ve hem gebelikte hem de gebelik sonrasında yeterli ve dengeli beslenmelerini sağlayıp, beslenmeyle ilgili her hangi bir sağlık sorunun oluşmamasına yardımcı oluyoruz.
İnsanın, sağlıklı büyüme ve gelişmesi, sağlıklı ve üretken olarak hayat kalitesini artırması için besin öğelerinin her birinden günlük ne kadar alınması gerektiği belirlenmiştir.Bu öğelerin birinin eksikliği veya fazlalığı durumunda büyüme engellenir.
Mevsim geçiş dönemlerinde değişen hava şartları insan sağlığını ve hayat temposunu etkilemektedir. Bahar yorgunluğu; kış aylarında yavaşlamış olan metabolizmanın baharın gelmesiyle birlikte bu değişime ayak uyduramamasından kaynaklanır.
Galata Tıp Merkezi

info@galatatip.com.tr

En Üst .